14 Mei 2015

KASIH AYAH, IBU, ANAK DAN SUAMI...

...seorang ayah telah berkata..." Diie....hantarkan ayah ke bandar!!!"
dengan taatnya aku mengambil kunci kereta lalu mencapai tangan ayah terus memimpinnya hingga ke kereta.
Dalam hati aku berkata..."adakah aku seorang anak yang taat kepada ayah...??? taat kepada ayah membawa bahagia.
adakah aku dalam keadaan bahagia...???"



...seorang ibu telah berkata..." Die...tolong mak belikan barang dapur!!!"
tanpa berlengah aku meninggalkan catatan ini buat sementara lalu mendampingi mak untuk mendapatkan pesanan
barang-barang yang ingin mak beli itu.
Dalam hati aku berkata..."adakah aku seorang anak yang kasih kepada mak...??? kasih kepada mak membawa ke syurga.
adakah aku layak ke syurga...??"



...seorang anak telah berkata... " Aboh... bila aboh nak belikan laptop kat adik!!!"
aku tersenyum lalu berkata..."Adik boleh gunakan laptop aboh nii dulu yea...kalo adik belajar rajin-rajin dapat keputusan yang cemerlang...insyallah!!! aboh belikan laptop yang baru untuk adik...adik suka tak???"
anak aku amat gembira mendengar kata-kata aku itu lalu hati aku berkata..."Adakah aku mampu untuk menunaikan janji itu...adakah kasih sayang yang aku berikan semata-mata untuk tunaikan janji anak ku itu...???"



...seorang isteri telah berkata... "Abang!!! basuh kain tuu!!!"
aku terdiam bila terdengar kata-kata perintah isteri itu...aku hairan kenapa seorang isteri sanggup memerintah aku sebagai suaminya dengan kata-kata begitu...aku hanya mampu terdiam lalu dengan hati aku yang degil ini aku berkeputusan tidak mengikuti perintah itu... isteri pun berkata lagi..."Abang memang tak sayang Yang!!!!"
aku pun berkata..."pulak dah...." setahu aku tak ada fatwa yang membolehkan seorang isteri memerintah seorang suami untuk membuat kerja kecuali dengan ikhlas dan rela hatinya untuk berbuat begitu...
hatiku pernah berkata..."adakah isteriku ini telah derhaka kepadaku??? selama ini pun bukannya aku tak pernah menolongnya membuat kerja-kerja rumah...adakah isteriku telah membuat satu dosa dan adakah dosa itu aku juga akan menanggungnya....habis lah aku kali nii...biar pun aku cukup solat sehari semalam tapi disebabkan dosa-dosa isteri itu maka pahala aku dihapuskan satu per satu..."



"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...segala puji bagi Allah...rahmat sekelian alam... aku mohon kepadaMu agar lindungilah diriku dan keluargaku dari azab api neraka. Amiin!"